By december 27, 2016 12:31 pm Read More →

Wist u…( week 52 in 2016)

…dat nu het jaar ten einde loopt, verschijnen er tal van overzichten en terugblikken
…dat een Franse filosoof daarover vorige week op tv zei: “Iedereen is met tal van tabellen, rijtjes en overzichten bezig in deze tijd, maar het gaat steeds over anderen. Hebben deze mensen ook eens zo’n jaaroverzicht over zichzelf gemaakt? Het zou eens goed zijn dat iedereen de plussen en
minnen van zichzelf van 365 dagen overdenkt en dan pas die van anderen”. Waarvan akte.’

…dat sinds 11 december 2016 ide nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer in Limburg van start is Voor inwoners van de gemeente Roerdalen zijn de belangrijkste wijzigingen:

Lijn 61 Roermond – St.Odiliënberg – Montfort – Echt – Ohé en Laak – Stevensweert – Maasbracht
Is een voortzetting van de huidige lijn 80.

Lijn 62 Roermond – Herkenbosch – Vlodrop – Posterholt
Is een voortzetting van de huidige lijn 78, maar heeft in Roermond een snellere route langs Winkelcentrum Donderberg en rijdt dus niet meer door de wijk Hoogvonderen. In de spitsuren rijdt lijn 62 voortaan vaker (3x per uur) tussen Herkenbosch en Roermond. In Posterholt rijdt lijn 62 voortaan altijd door als lijn 63 naar Roermond (zoals de huidige lusroute van lijn 178/179). …dat Reizigers van/naar Herkenbosch en Vlodrop kunnen dus zowel reizen met lijn 62, als met lijn 63 via Posterholt. Tezamen bieden beide lijnen meer reismogelijkheden per uur.

Lijn 63 Roermond – St.Odiliënberg – Posterholt
Is een voortzetting van de huidige lijn 79. De bus rijdt 1x per uur, maar tezamen met Limburgliner 364 naar Heinsberg zijn er 2 reismogelijkheden per uur van/naar Posterholt. Daarnaast kan ook gereisd worden met lijn 62 via Herkenbosch. Tezamen bieden de lijnen 62 en 63 2x per uur een verbinding met Posterholt. In Posterholt rijdt lijn 63 door als lijn 62 en lijn 62 door als lijn 63 van/naar Roermond.

Limburgliner 364 Roermond Designer Outlet – Roermond – Posterholt – Heinsberg
Is een nieuwe verbinding die gereden wordt als Limburgliner. In Heinsberg is er een goede aansluiting op de trein richting Geilenkirchen. Lijn 364 rijdt 1x per uur overdag van maandag t/m zaterdag. De Limburgliner is een comfortabele bus via een snelle, meest directe route. Meer informatie: www.arriva.nl/limburg
Telefoon: 0900 – 202 20 22 (2 cent p.m.)
…dat verschillende Kerstmis-uittips te vinden zullen zijn op www.roerdaljournaal.nl
…dat er verder recepten voor deze tijd van het jaar gepubliceerd zijn en worden

…dat er steeds meer (nieuwe) igitale flitspalen komen in Limburg en wist u dat u daarbij 2 in plaats van 1 boete kunt krijgen

…dat in Stramproy (Frans Strouxstraat), Heijen (Rijksweg), Venlo (Klagenfurtlaan), Heerlen (Heerenweg) vier nieuwe digitale flitspalen aangezet zijn

…dat dergelijke flits-metingen ook in de nieuwe A2-tunnels komen in Maastricht waar ook op diverse plaatsen in de tunnel snelheid gemeten wordt, waar 80 en 100 km gereden mag worden ( zg tajectcontrole) en bij overtreding een gemiddelde berekend wordt

…dat onderzoek heeft uitgewezen: Flitspalen en flitsmetingen hebben een bewezen effect op de be-invloeding van het rijgedrag.
…dat de vervanging deel uit maakt van een landelijk project:
voordeel van digitale palen is dat deze 24 uur per dag aan staan en de verwerking van de boetes minder politiecapaciteit vergt.
…dat daarbij de bon sneller op de deurmat kan vallen, zodat de betrokkene zich eerder bewust wordt van de overtreding en het gedrag sneller kan aanpassen, zo redeneren politie en justitie
…dat verder burgers die dus een boete krijgen voor rijden door rood of te snel rijden, kunnen als ze dat nodig vinden, op de acceptgirokaart lezen waar en hoe ze bezwaar kunnen aantekenen.
…dat de nieuwe flitspaal een digitale camera aan boord gemaakte beelden van snelheidsovertreders direct worden overgeseind naar een dataverwerkingseenheid.
…dat voorheen de analoge flitspaal nog gebruik maakt van een filmrol, die eerst ontwikkeld moet worden en dan pas kan worden uitgelezen.
…dat de digitale flitser die geen last heeft van een volgeschoten film, werkt continu en maakt gebruik van een infraroodflitser en deze zorgt ervoor dat de flits niet te zien is. Weggebruikers hebben dan geen hinder van flitslicht.
…dat een flitspaal bij een kruising met verkeerslichten, niet alleen de snelheid meet van iemand die te hard rijdt maar legt ook weggebruikers vast die door rood rijden: een automobilist die te hard door rood rijdt, krijgt dus twee boetes: een voor snelheid en een voor rijden door rood licht.
…dat we u en de uwen hier de beste wensen voor 2017 meegeven
…dat we daarom besluiten met de aloudste Posters wens: Zaalig Nuujoar!
( Copyright en samenstelling: Jacques Biermans)
—-

Verstuurd vanaf mijn iPhone