By april 2, 2019 8:39 am Lees verder →

Roerdaljournaal.nl: Gemeente heeft betere website: publieksvriendelijker en nog meer dienstverlening

Roerdalen – Vanaf maandag 1 april is de nieuwe website van de gemeente Roerdalen in de lucht: www.roerdalen.nl. Het komende jaar staat in het teken van verdere verbetering, aldus verneemt Roerdaljournaal.nl
Samengevat: de gemeente wil nog meer publieksvriendelijk en toegankelijker worden.

De gemeente Roerdalen werkt dus aan de verbetering van haar communicatie en ook de dienstverlening. Dit gebeurt volgens de aanpak van de ‘Andere overheid’: bij de ontwikkeling van de nieuwe site speelden inwoners een belangrijke rol. Zij dachten onder andere mee over de menu-indeling, vormgeving en teksten. Het resultaat is een website die mooi aansluit bij de wensen van de gebruikers.

De aanpak hiervan is een voorbeeld van hoe de gemeente werkt aan een nieuwe rolverdeling tussen onze organisatie en de gemeenschap. Er is contact gezocht met betrokken inwoners wier wensen zoveel mogelijk zijn meegenomen. Zij gaven bijvoorbeeld aan dat de meest gebruikte informatie makkelijk vindbaar moet zijn en dat zij graag een rustige en overzichtelijke vormgeving willen. Ook suggesties over taalgebruik en de menu-indeling zijn waar mogelijk overgenomen, zo zegt het gemeentebestuur.

Gemeente Roerdalen zet haar website niet alleen in als communicatiekanaal, maar ook als dienstverleningskanaal. Dit houdt in dat inwoners via de website makkelijk en snel dingen kunnen regelen. De meest gebruikte zaken, zoals het aanvragen van een paspoort of het doorgeven van een verhuizing, zijn voortaan direct via de homepage toegankelijk. Daarnaast zijn alle teksten op de website herschreven naar eenvoudig Nederlands, taalniveau B1. Voor het grootste deel van de Nederlanders is dit taalniveau goed te begrijpen. Tot slot heeft de gemeente gekozen voor een rustige lay-out voor de website. Hierdoor is informatie makkelijk te vinden.

Inwoners denken mee
De gemeente heeft gebruikers op verschillende momenten betrokken bij de ontwikkeling van de website. Al in een vroeg stadium heeft een groep inwoners in themabijeenkomsten meegedacht over de opzet van de nieuwe website. Via een social intranet pagina kon iedereen reageren en deelnemen aan een test over de vindbaarheid van onderwerpen en de structuur van de website. De deelnemers van het Bewonerspanel Roerdalen beoordeelden in januari de nieuwe opzet van de homepage. Bezoekers van de ‘oude’ website konden enkele weken voor de start van de nieuwe website de conceptversie alvast testen.

————————————————————————-



Posted in: algemeen, roerdalen