L
Roerdalen – Uw eigen laadpaal: handiger én goedkoper! Heeft u een elektrische of hybride auto? Dan wilt u die ook thuis kunnen opladen. Het is niet alleen efficiënter en praktischer, maar ook goedkoper dan bij een openbare laadpaal! Opladen bij een openbaar oplaadpunt kost u al snel €0,45 per kWh. Dat is dubbel zo duur als bij een eigen laadpaal (maximaal €0,23 per kWh). Meer weten? Vraag nu gratis advies over een laadpaal en bespaar! eigen laadpaal: handig en goedkoper! Wat zijn de voordelen van een eigen laadpaal? Behalve dat u hiermee extra kosten bespaart, is een thuislaadstation ook handig, want er is altijd een stopcontact beschikbaar. U hoeft dus niet te wachten tot er een vrij is. Een gewoon stopcontact thuis is geen optie. Niet alleen loopt u het risico dat de stoppen doorslaan; ook gaat het laden van uw auto tergend langzaam. Voor de aanschaf van een laadpaal op eigen terrein heeft u overigens geen vergunning nodig. Wat kost een laadpaal? De prijzen van laadstations lopen enorm uiteen, van grofweg tussen de 500 en 1.200 euro. Hoeveel u kwijt bent, hangt af van het merk en het type. Kiest u bijvoorbeeld voor een laadpaal of een laadstation aan de muur? Of koopt u een ‘gewone’ laadpaal of een slimme lader, die het laden afstemt met het overige stroomverbruik? Inclusief de installatiekosten rekent u best op een budget van 600 tot 2.000 euro om een eigen laadpaal kunt afschaffen. Wat is de terugverdientijd? Vergelijkt u de kosten met een benzineauto, dan heeft u een laadpaal meestal al in één jaar terugverdiend. We gaan dan uit van een rekenvoorbeeld van 13.000 kilometer per jaar, een benzineauto die 1:12 rijdt en een elektrische auto die met een accu van 30 kWh 170 kilometer kan rijden. Vergelijkt u het met de kosten voor een openbaar laadpunt, dan bedraagt de terugverdientijd vijf tot tien jaar. Aangezien een accu wel ongeveer tien jaar meegaat, bent u per saldo voordeliger uit, naast natuurlijk het gemak van een thuisstation |