By november 20, 2015 6:55 pm Lees verder →

Let op: valse e-mail bol.com in omloop

Roerdalen – Gisteren is er uit naam van bol.com een valse e-mail gestuurd naar meerdere e-mailadressen. De e-mail ziet eruit als een bevestigingsmail van een bestelling bij bol.com. In dit geval gaat het om een bestelling van het artikel ‘Dark Sky Island (Deluxe) – Enya’.

Het gaat hier om een zogenaamde phishingmail en deze is niet afkomstig van bol.com. Heb jij deze e-mail ontvangen, verwijder deze dan meteen. Fraudeurs proberen met deze e-mail jouw persoonlijke gegevens te achterhalen. Klik daarom nooit op een link in een e-mail die je niet vertrouwt en geef niet zomaar je gegevens online.

Waar zou je een phishingmail aan kunnen herkennen?
* Meestal staat je naam niet in de aanhef. Bol.com spreekt je altijd persoonlijk aan.
* De e-mail kan er slordig uitzien in vormgeving en/of bevat taalfouten.
* In phishingmails wordt vaak aangegeven dat er een bedrag van je rekening zal worden afgeschreven. Soms staat er dat je iets moet doen (bijvoorbeeld klikken op een link) om dat te voorkomen.
* Phishingmails verwijzen altijd door naar een website met een afwijkend webadres (URL). Dit kun je controleren door met je muis op de link en/of knop te gaan staan, zodat het webadres verschijnt (niet klikken).

Heb je op een link in de e-mail geklikt?
Verander dan direct het wachtwoord van je bol.com account. Gebruik je hetzelfde wachtwoord voor andere accounts zoals je e-mailaccount? Pas deze dan ook aan. Controleer in je bol.com account je factuur- en leveradres. Pas deze meteen aan als ze niet kloppen. Tips voor een sterk wachtwoord en meer informatie over ‘veiligheid en phishing’ vind je op onze klantenservicepagina.

Meer informatie
De Nederlandse overheid heeft een aparte webpagina met daarop informatie over phishing en cybercriminaliteit. Deze kun je gemakkelijk vinden wanneer je via Google zoekt op ‘Rijksoverheid cybercrime melden’. Woon je in België? Google dan ‘Belgium justitie computercriminaliteit’.

Ga naar onze website en log in op je account om de actuele status van je eigen bestellingen te bekijken.

Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ons 24 uur per dag bereiken. Je kunt ook onze Facebook en Twitter in de gaten houden voor berichten van onze klantenservice.

Met vriendelijke groet,

bol.com Klantenservice



Posted in: roerdalen