By maart 27, 2016 5:15 pm Lees verder →

Natuurwerkdag op traject Ijzeren Rijn

Roerdalen – Op zaterdag 5 maart was de voormalige IJzeren Rijn het toneel voor een natuurwerkdag.

Het overlegorgaan Nationaal Park de Meinweg had deze dag samen met Instandhouding Kleine Landschapselementen (IKL) georganiseerd. Tientallen vrijwiligers en professionele partijen staken op die dag de handen uit de mouwen. Zij maakten een eerste aanzet in het vrij maken van het spoor van bomen en struiken. Dat heeft namelijk allerlei voordelen.

Planten en dieren
Tot 1991 was de IJzeren Rijn in gebruik als treinverbinding. Er was toen een rijke variatie aan planten en dieren rond het spoor te vinden. Voor koudbloedige insecten en reptielen heerste er een aangenaam klimaat. Dat is uit onderzoek gebleken. Sinds de sluiting van het spoor is het voor een groot deel dichtgegroeid met bomen en struiken. Als deze begroeiing weg is, krijgen koudbloedige dieren weer meer kans te overleven. De zon krijgt dan namelijk weer vat op het spoor.

Brandveiligheid
Het weghalen van bomen en struiken op het spoor heeft nog een ander groot voordeel. In het Brandpreventieplan Meinweg is de IJzeren Rijn namelijk aangewezen als een zogenoemde stopgrens bij een natuurbrand. Met andere woorden: als op de Meinweg een natuurbrand ontstaat, zorgt het spoor voor een natuurlijke brandgang. Een onbegroeide strook in een gebied met bos en heide kan voorkomen dat een natuurbrand zich snel uitbreidt.

Ecologische verbindingszone
De IJzeren Rijn wordt ingericht als een zogenoemde ecologische verbindingszone dwars door Nationaal Park De Meinweg. Het opschonen van het spoor hoort daarbij. De bedoeling van een ecologische verbindingszone is om natuurgebieden met elkaar te verbinden. Hierdoor kunnen dieren zich gemakkelijker van het ene naar de andere natuurgebied verplaatsen. Dat is goed voor de biodiversiteit. Het geheel van verbindingen noemen we de Ecologische Hoofdstructuur (EHS).



Posted in: algemeen, roerdalen