Hoe wordt je opgelicht via WhatsApp?
Oplichting via WhatsApp gaat eigenlijk altijd hetzelfde. Ongeveer zo:
“Hoi pap…” of “Hoi mam, heb je even tijd?”
Jij herkent de profielfoto. Het is je kind, maar met een ander nummer. Dit vind je eerst wat vreemd, maar je hebt geen tijd om na te denken. Direct reageert de ander met:
“Ik heb een nieuw nummer van m’n werk.”
Of “Mijn telefoon is gestolen. Het oude nummer mag je weggooien.”
Dit is een truc van de internetcrimineel om direct je twijfels weg te nemen. Heel slim, want dit lukt vaak. Je krijgt geen tijd om te twijfelen, want direct komt de volgende vraag:
“Kan je even geld voorschieten? Mijn portemonnee is ook gestolen.”
Of “Ik ben geen geld meer op mijn bankrekening. Mijn telefoonrekening wordt afgeschreven en ik wil niet weer een boete krijgen voor te laat betalen.”
“Die rekening moet vandaag betaald worden.”
En natuurlijk krijg je het geld weer snel terug.
“Vrijdag betaal ik je direct terug.”
Het is niet de bedoeling dat je het geld overmaakt via een bankoverschrijving naar het vertrouwde bankrekeningnummer van je dochter of de bekende persoon. Er komt weer een smoesje. Bij WhatsApp fraude wordt de betaling vaak gedaan via een betaallink. Als je op de link klikt, kun je direct digitaal betalen zonder dat je precies ziet waar het geld naartoe gaat. En dan heb je onbewust het geld betaald aan de internetcrimineel, en dus niet aan de bekende persoon, zoals aan je kind.
De internetcrimineel zal alles doen om jouw vertrouwen te winnen, maar tegelijk ook inspelen op je emoties om je over te halen toch even snel de betaling te doen.
Het gaat hier dus om criminelen die een goede bekende van je nadoen. Bijvoorbeeld je kind, familielid, vriend of collega. Dit ligt er helemaal aan welke informatie de internetcrimineel over jou gevonden heeft op internet. Bijvoorbeeld op social media.
Deel de link naar dit artikel gerust met je vrienden, familie en kennissen, zodat zij zich ook kunnen beschermen tegen online fraude en oplichting.