Roerdalen- In dit Roerdaljournaal.nl opnieuw een waarschuwing:
Bescherm je tegen oplichting via de telefoon
Misschien heb je er wel eens van gehoord: oplichters bellen je zomaar op en zeggen dat ze bij een bank, politie of overheidsinstantie werken. Dit noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. De beller vertelt dat je geld of je rekening in gevaar is. Met zo’n smoes zet hij je onder druk zodat je zijn instructies opvolgt. Volg je niet-pluis-gevoel om oplichters te slim af te zijn. Belt de bank en twijfel je over de beller? Of geeft het gesprek je een naar gevoel? Hang meteen op. En bel ons zelf via 020 22 888 00. Daar is niks onbeleefds aan; wij helpen je graag verder.
Herken en voorkom fraude
Het kan ook jou overkomen: je bent lekker aan het tv kijken, of aan het koken. En je krijgt een telefoontje van iemand die zegt voor ING te werken. Hij of zij zegt dat er iets aan de hand is met je rekening: ze zien verdachte transacties en iemand probeert je rekening leeg te halen.
Je schrikt. Er schiet van alles door je hoofd: Je huur, de vakantie, je spaargeld… Straks ben je alles kwijt! Wat nu? Oplichters maken daar handig misbruik van. Je wordt gerustgesteld, ze gaan je helpen. Als je precies doet wat ze zeggen, voorkom je zogenaamd dat iemand je geld steelt.
Let op als je deze opdrachten krijgt:
- “Boek je geld over naar een andere rekening!”Om je geld ‘veilig te stellen’ vraagt de beller je het geld naar een andere rekening over te boeken. Een duidelijk alarmsignaal: een bankmedewerker vraagt je nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
- “Installeer dit programma op je computer of smartphone, zodat ik mee kan kijken.” Soms vraagt de beller je een ‘meekijkprogramma’ zoals Anydesk of Teamviewer te installeren. Zogenaamd zodat ze je beter kunnen helpen. Maar zo geef je de besturing uit handen aan de ‘meekijker’. Die vervolgens jouw geld steelt. Onthoud: de bank vraagt je nooit een programma op je pc of smartphone te installeren om je op afstand te kunnen helpen.
- ”Geef je betaalpas aan de koerier die ik langs stuur!” Soms beweert de beller dat er iets mis is met je betaalpas of je scanner. En dat je die ‘voor de veiligheid’ moet vervangen. Dus stuurt de beller een ‘koerier’ bij je langs die je betaalpas, scanner, codes en/of identiteitsbewijs komt ophalen. Foute boel: wij vragen je nooit om je ID-bewijs aan iemand mee te geven of door iemand te laten scannen of fotograferen. Ook vragen we je nooit om je scanner, betaalpas of codes aan iemand mee te geven of op te sturen. Ook niet nadat je de pas hebt doorgeknipt.
- “Zet je geld om in Bitcoins of deze digitale betaalkaart en zeg het volgende als je vragen krijgt…” Oplichters worden steeds creatiever. Ze stellen soms voor het geld ‘om te zetten’ in virtuele valuta zoals Bitcoins, digitale betaalkaarten of cadeaukaarten. In werkelijkheid koop je dan Bitcoins, betaalkaarten of cadeaukaarten voor de oplichter. De oplichters weten dat ING alert is op zulke transacties. Daarom krijg je van de oplichter instructies. Hij vertelt je dat zijn ‘collega’ (de échte bankmedewerker) je gaat bellen en vragen gaat stellen. En hij zegt tegen je welke antwoorden je moet geven op deze vragen. Ga er niet in mee: bankmedewerkers vragen je nooit om geld ‘om te zetten’ of online aankopen te doen. En ze geven je ook geen instructies of scripts voor het beantwoorden van vragen.
Je hoort de opdracht en je aarzelt; klopt dit wel? De beller merkt dit en zet je nog verder onder druk: “Als je niet snel handelt, dan ben je al je geld kwijt”. Nu weet je het zeker: zonder er nog een woord aan vuil te maken, hang je de telefoon op. En bel je zelf ING.
Ontmasker de oplichter
Oplichters zetten je emotioneel onder druk. Ze hopen dat je daardoor hun instructies opvolgt en ze zo jouw geld in handen krijgen. Wees alert op dit soort druk en ontmasker de oplichter. Zo herken én voorkom je fraude. Dus: word jij gebeld door een bankmedewerker? En zegt die persoon dat je geld, bankrekening of betaalpas in gevaar is en dat je nu in actie moet komen? Dan heb je een oplichter aan de lijn. Hang op en bel ons zelf om het verhaal te controleren. De ING Alarmlijn is 24/7 bereikbaar op 020 22 888 00.