By april 5, 2012 9:37 am Lees verder →

Wetenswaardig: Bladen stoppen met verrijkt blad op iPad

Roerdalen – AutoWeek en Veronica magazine zijn eerder dit jaar gestopt met het aanbieden van sterk verrijkte magazines op de iPad. De twee weekbladen waren er in 2010 als eerste bij om te laten zien wat er allemaal kan met een tijdschrift op een tablet, maar het leverde uiteindelijk niet genoeg op. In plaats daarvan bieden beide bladen nu wekelijks de platte pdf’s aan voor iPadgebruikers – zoals veel bladen doen – en werken ondertussen verder aan nieuwe digitale vormen. Aldus meldt Villamedia, het vakblad voor journalistiek Nederland.

AutoWeek komt deze zomer al terug met een nieuwe iPad-app, die helemaal is losgezongen van het weekblad zelf. Het autoblad maakte eerder een wekelijkse, betaalde iPadversie waarvoor de pdf’s van het blad werden aangevuld met video’s, extra foto’s, interactief beeldmateriaal, en 360-graden-impressies. Die werd ongeveer tweeduizend keer per week gedownload. Te weinig voor het geld en de tijd die erin werden gestoken, zegt hoofdredacteur Robert van den Ham nu. Voortschrijdend inzicht heeft volgens hem laten zien dat de consument niet zit te wachten op de vertaling van een tijdschrift naar de iPad. ‘We zijn voor de muziek uitgelopen, en op het moment dat het niet aanslaat moet je zo groot durven zijn om de stekker eruit te trekken.’

De insteek van de nieuwe app die in de maak is, wordt dan ook anders. Geen magazine meer, maar een actuele app die 24 uur per dag wordt geüpdate, zich veel meer richt op interactiviteit door met name Twitter een grote rol te geven, en video. Gebruikers krijgen gepersonaliseerde pushberichten, bijvoorbeeld als er net een nieuw model van hun favoriete automerk is gepresenteerd. Van den Ham: ‘Zo blijven we pionieren, tot we uiteindelijk bij de gouden formule uitkomen.’

De iPad app van Veronica magazine, die werd verrijkt met onder meer trailers en muziekfragmenten, werd wekelijks ongeveer drieduizend keer gratis gedownload door iPadgebruikers. ‘Op den duur wilden we de ommezwaai naar betaald maken’, zegt Rens Muller, nu nog hoofdredacteur a.i. en vanaf juni creative director digital content. ‘Maar wereldwijd is de trend op dit moment dat men niet wil betalen voor digitaal.’

De digitale tak van Veronica magazine gaat zich nu richten op een nieuwe website die per 1 juni online gaat, en de onlangs vernieuwde EPG (Electronic Program Guide) voor digitale televisie, smartphone (iPhone en Android) en iPad waarin een grote rol is weggelegd voor social media. Ook hier wordt de content afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van de gebruikers. Zo kan een gebruiker een alert krijgen als zijn favoriete serie wordt uitgezonden. Muller: ‘Daar gaat het gebeuren, wat ons betreft.’



Posted in: roerdalen, video