By september 21, 2011 11:49 am Lees verder →

Wist u… (week 38 in 2011)

Wist u….
…dat zaterdag 5 november 2011 weer het Halsbraekersbal is in het KA-huis in Postert
…dat het weer een spektakelavond van jewelste wordt
…dat de muziek van allerlei genres is en voor iedereen wat wils: liefst 12 nieuwe nummers zijn ingestudeerd
…dat de muzikanten en zangers (Robin Schreurs, Debby Teberath, Bas Mulders, Goof Veelen, Dennis Bustin, Marcel Bustin, Joep Bustin en Roger Creemers) al een tijd druk doende zijn met de voorbereidingen voor dit knotsgekke optreden
…dat u er binnenkort alles erover kunt lezen op www.halsbraekersbal.nl (de site is thans nog in opbouw)
…dat we nog meer muzikaal nieuws kunnen melden
…dat in april 2012 weer een Promsconcert is van de Posterse harmonie Wilhelmina samen met de Zuid-Limburgse formatie Kartoesj, die ook al eens het LVK hebben gewonnen en meermaals finalist waren
…dat u Kartoesj wellicht kent van de canavalstijd en het Vasteloavesleedjeskonkoer LVK
…dat Kartoesj o.a. bekend is van : ‘Veer hubbe de Prins in de sjtroat’ en ‘Det zit biej oos in de femelie’ (LVK-winnaar)
…dat de formatie dan een heel ander repertoire brengt met covers van onder meer de Beatles en de Rolling Stones
…dat het eigenlijk ook geen Proms meer gaat heten maar een Amazing-happening van zang en muziek
…dat Amazing in spreektaal ook gelezen mag worden als e-mee-zing…
….dat het mee zingen volgens Joep Bustin ook de bedoeling is van dit evenement waarbij ook grote schermen geplaatst worden enz.
…dat nieuws uit Roerdalen en omgeving dagelijks te vinden is op www.roerdaljournaal.nl
…dat we enkele eenvoudige vermageringstips geven: eet 4 weken op rij meer (mager) runds- dan varkensvlees. of nog beter gevogelte zoals magere kip of kalkoen bijvoorbeeld
…dat een andere tip is: eet niet te veel in een keer, eet om de 2 à maximaal 3 uur kleine hoeveelheid eiwitrijk voedsel
…dat een derde advies luid: eet vooral vers fruit 20 minuten voor een maaltijd liefst 2 maal per dag
…dat u geen zoetigheid moet nemen, zoals chocolade, snoep en veen koek(jes) en ook patat en snacks mijden
…dat u vooral niet de dagelijkse inspanning moet vergeten bijvoorbeeld 30 stevig wandelen of fietsen of een half uur op de hometrainer en dat 6 keer per week.
…dat u dan na vier weken zeker 3 tot 4 kilo kwijt bent en sommigen zelfs meer.
…dat u gelezen heeft dat de Daltons ook weer bezig zijn met de voorbereiding van twee festiviteiten eind dit jaar
…dat verder het BCL-treffen de komende tijd de aandacht op zich vestigt
…dat we hier, zoals beloofd, nog enkele tips geven: hoe we verder spierkrampen kunnen voorkomen
…dat tip 1 is: warm u goed op vóór de inspanning: minstens een kwartier uw spieren opwarmen voor een sportsessie
…dat tip 2 is: drink genoeg vóór en tijdens de inspanning: te weinig vocht in het lichaam is een van de belangrijkste risicofactoren van krampen.
…dat tip 3 luidt: eet genoeg fruit en groenten, ongeacht de periode van het jaar: dat is de beste manier om genoeg kalk, magnesium en kalium binnen te krijgen.
…dat wanneer krampen optreden tijdens het sporten, stop dan en neem uw de tijd om de kramp te verzorgen.
…dat u bij kramp de bewuste spier langzaam uit moet rekken: het doet pijn en masseer zachtjes de pijnlijke zone.
…dat krampen meestal onschuldig zijn, maar ga bij veel last naar de huisarts.
..dat we verder gaan met de Posterse dialectwoorden: pikkenere (= wedijveren); pirrelink (= regenworm); van beitskenj (= van beide kanten); ut koare sjteit gelp drop (= het koren staat er goed en weelderig bij); ut paerd sjteit te homere (= het paard staat te hinneken, maar ook: …te snakken naar(fig.) ; ook wel: heumere); widvruike (= weduwe); verkladzje (= verpatsen).
(Copyright en samenstelling: Jacques Biermans)



Posted in: roerdalen