By juni 5, 2019 12:00 pm Lees verder →

Wist u… ( week 23 in 2019)

Bij de splitsing Vlodropperweg/Margrietlaan wordt de 30 km ( als enige plek !!) op dit de “nieuwe verkeersader” -traject de 30km-zone aangeduid. Iemand die deze splitsing niet in hoeft of er niet langs komt ( van zijwegen en Hoofdstraat bijv) weet nergens van! Suggesties genoeg: een knipperlicht “U rijdt…km” misschien ergens halverwege, bijv. bij Posters meest verraderlijke verkeersdrempel nabij Botex (en verder grote aanduidingen 30 km-zine in wegdek bijv).

Wist u…

…dat de Summer Fair 2019 te Posterholt (dit jaar in plaats van braderie te Posterholt) met Vaderdag op 16 juni as (volgende week zondag) blijft groeien. Dat bij initiatiefneemster Vicky Heinen zich intussen meer dan 60 deelnemers aangemeld, inclusief winkeliers, cafés en catering zich als deelnemer aangemeld hebben.
…dat de organisatie verrast is over zoveel spontaniteit en medewerking; voor meer info is de organisatie te bereiken is per mail: [email protected]
…dat de sponsoren van deze Summer Fair, die de kraampjes grotendeels gesponsord hebben, zijn: Plus Bronswijk, v Birgelen Copy en Design, Ondernemersvereniging Posterholt, Bosch Carservice Bustin, Autobedrijf Jan Bakkes BV, Theelen Grondwerken, Constructiebedrijf K. Heijmans (allemaal te Posterholt).
…dat Vicky Heinen ook medewerking gekregen heeft voor de PR van de Fair van de Ondernemersvereniging, v. Birgelen de posters gesponsord heeft (inclusief ontwerp) en Plus Bronswijk de flyers die er oa aan de kassa van de supermarkt liggen.
…dat we een brief in de bus kregen: “Aan en voor Posters Journaal” – ondertekend met een veel voorkomende naam maar zonder adres – om aandacht te vragen voor het drukke verkeer op de Margrietlaan en Heerbaan in Posterholt sinds de herinrichting van de Hoofdstraat-Roermondseweg enz. …dat “het traject Margrietlaan-Heerbaan namelijk de nieuwe en voornaamste verkeersader van Posterholt is geworden sinds de herinrichting Hoofdstraat-Roermondseweg en kennelijk langer duurt dan gepland”…”dat had de gemeente ook eens kunnen mededelen…” …dat het schrijven – zo blijkt uit de inhoud – tevens afkomstig is van een bezorgde moeder
…dat zij schrijft:”.. ik maak me ernstig zorgen als mijn kind naar en van school moet fietsen over de Margrietlaan en in het verlengde daarvan de Heerbaan met links en rechts overal geparkeerde auto’s van de bewoners. Natuurlijk, ook zij hebben graag hun plekje. Nu weet ik “Postert is lank en sjmaal”, zoals men al jaren zegt, maar dit wordt in mijn ogen toch en beetje te gek. Ik heb me al eerder afgevraagd Hoe de gemeenteraad destijds heeft kunnen instemmen met zo’n verkeerssituatie met als belangrijkste toevoerweg vanaf de rondweg de afslag naar de Middenweg. Waar dan ook nog de door de gemeente aangewezen parkeervakken van vrachtwagens zijn gesitueerd. Natuurlijk ook die chauffeurs moet hun auto kwijt, maar die plekken zijn er toch genoeg: op de Markt bijvoorbeeld. Begrijp me goed de vrachtwagenchauffeur heeft recht op parkeerplek!”.
…dat de brief vervolgt met: “…en dat is nog niet het ergste: de bocht van 90 graden bij de hoek Middenweg-Heerbaan. Echte en bijna-ongelukken zijn er ook al geweest; een buurman van ons zat recentelijk klem tussen een geparkeerde auto en een op de weg draaiende autobus, die naar de tijdelijke haltes moest (waarom niet tijdelijk kleinere bussen ingezet: er zitten toch maar weinig passagiers in. )
…dat in de brief verder vermeld wordt: “Dan heb IKB nog een vraag: waarom moet dat werk aan due wegen allemaal zo lang duren of ben ik alleen maar een knoterzak?”
…dat het allerergste nog komt ( en dat blijkt uit mijn eigen navraag bij velen): op veel wegen is de 30 km-max-snelheid vrij recent van toepassing verklaard: ook op het traject Margrietlaan-Heerbaan. Dat wisten van de 10 mensen er 9 niet!!! Bij de afslag Vlodropperweg-Margrietlaan staan 30 km borden en vlak voor friture De Donk aan Heerbaan (verlengde Middenweg) een klein bord “einde 30 km “! Vanaf de splitsing Vlodropperweg staan 2 borden ( links en rechts) maar waar zijn de herhaalborden of grote tekens in het wegdek?? Nergens volgens mij.! En wie rijdt er 30 km hier op deze verkeersader nummer een? Bijna niemand, nog geen 95 procent durf ik te stellen. Want nigmaals, een herhaal-bord is er niet. Misschien een suggestie (bijv. voor een van de 5 Posterse raadsleden): plaats ergens halverwege (bij de sporthal bijv) een knipperlicht met daarin de verlichte km-aanduiding: “U rijdt…km”. Is maar een idee…
…dat de brief besluit met een oproep “beste gemeente, nu de kern Postert geen lijflijke wethouder meer heeft bin nen de dorpsgemeenschap (en dus niet dagelijks deze verkeersellende aan den lijve ondervindt), moet u maar een bureau inschakelen om zo efficiënt mogelijk de verkeersdrukte op en bij de “nieuwe verkeersader” te onderzoeken en maatregelen te lanceren. Want dat alles valt bij mij ook onder de noemer “Kleine Geluk” in Roerdalen…als u begrijpt. PS: Een kopie van de brief stuur ik -als u er geen aandacht aan geeft in het Journaal – ook naar de gemeente.
…dat de Kiek Toen foto deze week weer een Kiek Doa-foto is en op bovenstaand betrekking heeft: de enige twee borden op de “[email protected] bij de splitsing Vlodropperweg) (op de textielfabriek-foto van vorige keer komen we nog terug).
..dat we verder even de uitgaanstip memoreren: komend weekend is het Pinksteren met allerlei activiteiten: traditioneel is de Luikse markt in Linne met diverse artiesten op tweede pinksterdag.
…dat we besluiten met Posters dialect en u ook zonnige pinksterdagen wensen: eemes oppe krummenak draage ( = op de poekel, met iemand op de rug rond wandelen); hae is van lotje getik (= hij is niet goed wijs) barewegtig ( = zowaar? Of bijna?); peerelink ( = regenworm) eine wuiste kaerel ( = een grote man) psepsjinkel (= klein en mager persoon); doa zeen de roete mit gezette-pepert toe geplek (= dat is een achtergebleven gebied).
(Copyright en samenstelling: Jacques Biermans)
///////

////



Posted in: algemeen, roerdalen