By augustus 12, 2015 1:06 pm Lees verder →

Wist u ….(week 33 in 2015) Volgende week in Roerstreek fietsvierdaagse

…dat volgende week voor de zeventiende maal in successie de fietsvierdaagse “De Roerstreek”is
….dat deze zeventiende fietsvierdaagse plaats van dinsdag volgende week is van dinsdag 18 tot en met 21 augustus 2015.

…dat de Stichting fietsvierdaagse ‘De Roerstreek’ voor u aantrekkelijke fietsroutes heeft uitgezet in deze omgeving, het Midden-Limburgse land.
…dat enkele routes zelfs grensoverschrijdend zijn en voeren voor een groot gedeelte door Duits gebied.
…dat de routes vanuit Melick zijn zo uitgezet dat u een fantastisch beeld krijgt van onze mooie streek.

“…dat Midden-Limburg en het aangrenzende Duitse regio een afwisseling aan natuur van bossen, heide en water bieden, waar nog volop flora en fauna aanwezig zijn.
…dat als voorbeeld willen wij noemen het in het noordoosten van onze gemeente Roerdalen gelegen Nationaal Park ‘De Meinweg’: dit natuurgebied is internationaal bekend en geliefd onder meer vanwege haar grootte, haar zeldzame planten en diersoorten, de vennen en het plateaulandschap.
…dat ook vanwege zijn historische bezienswaardigheden is Midden-Limburg zeer bekend. Het gebied is van oudsher bewoond geweest. In tal van Midden-Limburgse dorpen zijn gebruiksvoorwerpen uit de Steentijd gevonden.
…dat alle vier de dagen, dus van 18 tot en met 21 augustus 2015, wordt gestart vanaf het “Apollocentrum” gelegen bij de sporthal in Melick: Adres: Apollolaan 2 te Melick.
…dat erkan gestart worden tussen 10.00 en 13.00 uur. Sluiting van de eindcontrole: 18.00 uur.
…dat men naar keuze hoeveel dagen men wil starten
….dat er elke dag kan gekozen worden uit 3 afstanden, en wel: 30, 45 of 60 km. Men kan dus per dag een andere afstand kiezen. Elke route is beschreven en volledig bewegwijzerd door middel van routepijlen.
…dat elke deelnemer een deelnemerskaart en een gedetailleerde routebeschrijving met toeristische informatie krijgtb. Indien u alle vier de dagen deelneemt, krijgt u na aankomst van uw fietstocht op de vierde dag een herinneringsmedaille.

…dat E-bike reparaties ook mogelijk zijn
…dat de elektrische fiets, ook wel e-bike genoemd, de laatste tijd enorm in opkomst isy
. Ook bij fietsvierdaagse de Roerstreek zijn inmiddels e-bikes niet meer weg te denken.
Bij het repareren van een elektrische fiets komt heel wat meer kijken dan bij een klassieke fiets.
Fietsvierdaagse “De Roerstreek” heeft de beschikking over e-bike reparateur. Hij heeft de kennis en het materiaal om de meeste e-bikes te kunnen repareren. Dus als u tijdensfietsvierdaagse op een van de routes onverhoopt pech aan uw elektrische fiets krijgt, is de kans groot, dat hij u ter plekke weer op weg kan helpen.
…dat u verder op internet terecht kunt: tik in Fietsvierdaagse Roerstreek 2015
…dat we de komende tijd op veler verzoek ook gezondheids-info blijven geven
…dat we vorige week deel 1 publiceerden en dat nog een herhalen:
…dat wanneer u op dieet bent let u doorgaans goed op wat u eet
…dat u eigenlijk ook moet letten op de drankjes die u drinkt: passen die binnen het dieet? …dat de juiste drankjes ervoor zorgen dat uw metabolisme verandert, u niet zo’n trek heeft en uw totale dagelijkse calorieen minder worden.
…dat de vraag is: welke drankjes helpen u af te vallen en welke juist niet?
…dat de eerste tip is: drink geen frisdrankn
…dat elk flesje frisdrank honderden zogenaamde ‘lege’ calorieen bevat en om minder calorieen drinkt light frisdranken maar het is de vraag of dit tot gewichtsverlies leidt
…dat de tip vrrder luidt : vervang koolzuurhoudende frisdranken door water, dan vermindert het aantal calorieën per dag drastisch.

..dat er nog meer voordelen zijn: drinkt u twee glazen water voor een maaltijd, dan heeft u eerder een vol gevoel en eet u dus minder. Bovendien toont onderzoek aan dat het drinken van veel water een positief effect heeft op uw metabolisme.
…dat u moet opletten bij het drinken van. smoothies
…dat wanneer u een banaan, aardbeien en bosbessen pureert tot een schuimige smoothie, heeft u een heerlijk gezond drankje. De smoothie die u thuis maakt is het beste, omdat u het aantal calorieën kunt beperken door goed op de ingrediënten te letten. Smoothies in een restaurant kunnen ijs, honing en andere zoetstoffen bevatten, dus veel calorieen
..dat u ook sport- en energiedrankjes moet mijden:,net als frisdrank zijn het caloriebommen. Ze mogen dan wel meer voedingsmiddelen bevatten, maar dezelfde vitaminen en mineralen vindt u ook in drankjes met minder calorieen!
…dat nieuw deze week Deel 2 is:
…dat u ook gerust zwarte koffie mag drinken:als u cafeïne nodig heeft, kunt u beter voor koffie kiezen dan voor energiedranken. Zwarte koffie bevat geen calorieën en is rijk aan antioxidanten.
…dat studies hebben uitgewezen dat het drinken van matige hoeveelheden koffie (vier tot vijf kopjes per dag) een positieve invloed heeft op uw stemming en concentratie.

….dat u geen speciale koffie moetdrinken want toevoegingen als room, smaaksiroop en/of een paar toefjes slagroom dan is die ‘onschuldige’ zwarte koffie niet ‘onschuldig’ meer. Het bevat dan veel suiker en vet.
…dat een speciale koffie kan wel 570 calorieën bevatten. Dit is meer dan een gewone maaltijd!
..dat wanneer u niet van zwarte koffie houdt, voeg dan een beetje melk toe en gebruik kunstmatige zoetstof om de calorieën laag te houden.
…dat groene thee is ook een uitstekende keus als u wat cafeine wilt hebben. Het bevat geen calorieen.

..dat onderzoek bovendien heeft uitgewezen dat groene thee afvallen stimuleert door de zogenaamde fytochemicalien Dit zijn plantaardige verbindingen die het lichaam tijdelijk aanzetten tot het verbranden van meer calorieën en vet. Omdat u hier maar een paar uur voordeel van heeft, helpt het om minstens twee keer per dag groene thee te drinken.
…dat sterke drank minder calorieën bevat dan wiijn, maar mixdrankjes bevattenweerveel meercalorieen. Mixt u sterke drank met frisdrank of room, kijk dan uit! De calorieën kunnen per glas wel oplopen tot 715 calorieën. Een optie is om rum of wodka te mixen met light frisdrank.
…dat bier niet echt helpt om af te vallen, maar kunt u niet zonder neem dan light bier. Eén glas light bier bevat ongeveer 100 calorieen in vergelijking met 150 calorieen voor een normaal biertje.
…dat we besluiten met een herhaling van dialect: …dat we besluiten met enkele dialectwoorden: megrienbotter (= margarine); ich haw ze drek gesjoate (= ik wist precies wat of wie het was); ieferig (= nijver); hae iefert zig ( = hij spant zich in); doa goan ich no haer (= daar ga ik ongaarne naar toe); ich bun weer ut menke (= ik voel me weer goed, ben er weer bovenop); pittersillie (= peterselie); sjiebes (= dronken); kreksjieter (= pietje precies)
(Copyright en samenstelling: Jacques Biermans )16



Posted in: roerdalen