Oplichting via social media ( bron: site:politie)
Maak niet zomaar geld over!
Oplichting via een berichtje in WhatsApp, Facebook, Instagram of andere social media, oftewel: hulpvraagoplichting. Het gebeurt regelmatig. De oplichter zegt iemand te zijn die je kent en heeft hulp nodig: ‘Wil je iets voorschieten, want ik kan nu even niet betalen’. Doe het niet, want dat geld zie je niet meer terug.
Hoe herken je het?
Je ontvangt een bericht van een onbekend nummer via WhatsApp of SMS. Of je krijgt een berichtje via e-mail, Facebook, Messenger, Instagram etc.
- De persoon zegt een bekende te zijn
- Soms is de profielfoto ook echt van die persoon
- Ze vragen of je vandaag nog een bedrag wil voorschieten
- Ze kunnen namelijk zelf niet betalen want internetbankieren of de app werkt niet, pas is kwijt etc
- Soms staat er persoonlijke informatie in het bericht om je vertrouwen te winnen
- En ze geven aan dat je ze niet even kan bellen
Een voorbeeld:

Check check dubbelcheck
Krijg je zo’n bericht? Dan moeten er alarmbellen afgaan. Maak nooit zomaar geld over naar een onbekend rekeningnummer. Grote kans dat je het kwijt bent.
- Bel de persoon die het vraagt (op het oude telefoonnummer) of nog beter: wacht tot je die persoon ziet.
- Wees nog alerter als iemand in een appje of SMS aangeeft ook nog een nieuw telefoonnummer te hebben.
- Het bericht kan ook van een bekend telefoonnummer, e-mailadres, Facebook- account etc komen. Dit kan ‘gekaapt’ of ‘gehackt’ zijn door de oplichters.
Waarom weet de oplichter zoveel over je?
- Je profielfoto op sociale media is voor iedereen zichtbaar.
- Je hebt je account niet afgeschermd. Dan kan iedereen je profiel bekijken. Ook je telefoonnummer.
- Gebruik je voor al je accounts hetzelfde wachtwoord? Als je wachtwoord is gelekt, kan een oplichter overal inloggen.
- Maak je toch geld over? Let dan goed op bij de naam-nummer controle. Klopt de naam bij het rekeningnummer?
Bescherm je persoonlijke gegevens
Oplichters zoeken vaak informatie op internet en social media over jou voordat ze aan de slag gaan. Of ze gebruiken gegevens die je na een phishingmail hebt doorgegeven. Met het noemen van persoonlijke dingen in het gesprek winnen ze je vertrouwen. En dan twijfel je niet of minder of het allemaal wel klopt.Tips:
- Scherm de informatie op social media af voor onbekenden. Denk hierbij aan je profielfoto, je profiel, je updates, foto’s, telefoonnummer of e-mailadres.
- Gebruik voor al je accounts verschillende wachtwoorden en wijzig die regelmatig. Zo kunnen oplichters ook niet bij je account komen om jouw informatie op te zoeken. Of jouw account hacken.
- Zet tweestapsauthenticatie aan. Je moet dan een extra code invoeren bij het activeren van WhatsApp op een nieuwe telefoon.
- Wees alert op phishingmails
Ben je slachtoffer? Meld het meteen!
- Heb je geld overgemaakt naar een oplichter? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze Alarmlijn. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen per week via 020 22 888 00.
- Wil je met lotgenoten praten? Via Slachtofferhulp Nederland ontmoet je lotgenoten online. Ook geven ze tips en emotionele hulp na oplichting.