Roerdalen-

Max Verstappen heeft zondag de eerste kleine kans om de Formule 1-kampioen van 2022 te worden laten liggen. De Nederlander kwam in de GP van Singapore niet verder dan de zevende plaats en krijgt over een week in Japan een nieuwe kans. Teamgenoot Sergio Pérez won de race. (doorlezen)

Het was al een lastige opgave voor Verstappen, die vertrok vanaf de achtste plaats. Dat gebeurde een uur later dan gepland vanwege een enorme regenwolk aan die het Circuit langdurig blank zette. Er viel binnen een uur 25 millimeter water.
Toen de bui wegtrok, ging de race alsnog van start. Wat volgde was een wedstrijd op een opdrogende baan, waarbij de coureurs begonnen op de intermediatebanden en eindigden op slicks. Pérez was daarbij de sterkste, al ontving hij na afloop van de race nog wel een tijdstraf van vijf seconden omdat hij tijdens een neutralisatie niet dicht genoeg achter de safetycar reed. Omdat Pérez met zeven seconden voorsprong over de finish kwam, kwam hij daarmee weg.
Leclerc werd met zijn Ferrari tweede,; hij had in het scenario waarin Verstappen kampioen zou worden buiten de top zeven moeten vallen en Pérez had buiten het podium moeten eindigen. Daarvan was dus geen sprake. Volgende week is Verstappen in Japan hoe dan ook kampioen als hij de race wint én de snelste ronde rijdt.
Ferrari kende een goede race met Carlos Sainz op de derde plaats, al liet Leclerc zich bij de start wel aftroeven door Pérez en liepen de pitstops allesbehalve vlekkeloos.
Hamilton gaat in de fout, Norris profiteert
Lewis Hamilton was zondag ook een kanshebber voor het podium, maar de zevenvoudig wereldkampioen ging halverwege de race opzichtig in de fout. De Brit kon verder na met zijn Mercedes in de muur te zijn geklapt, maar het podium was wel uit zicht.
Lando Norris profiteerde en reed met zijn McLaren naar een knappe vierde plaats. Zijn teamgenoot Daniel Ricciardo volgde als vijfde, nadat hij als zeventiende was gestart.
De race in Singapore kende veel incidenten, met meerdere (virtual) safetycars. Zes coureurs (Yuki Tsunoda, Esteban Ocon, Alexander Albon, Fernando Alonso, Nicholas Latifi en Zhou Guanyu) haalden de finish niet.

Slechte start Verstappen luidt chaotische race in
Verstappen kende een chaotische race, die begon met een slechte start en een fel duel in de openingsronde met Kevin Magnussen. Met moeite hield de WK-leider zijn auto heel. Hij kwam na de eerste ronde door als twaalfde.
Later werkte Verstappen zich naar voren, onder meer met fraaie inhaalacties langs Sebastian Vettel en Pierre Gasly. Dat bracht hem achter Alonso, die de Nederlander lang ophield. Verstappen werd verlost van de Spanjaard in ronde twintig, toen de Alpine het in de 350e race van de tweevoudig wereldkampioen begaf.
Norris was de volgende en op hem beet Verstappen zich uiteindelijk stuk. Daar kwam een safetycarsituatie tussendoor, waarin alle coureurs naar slicks wisselden. Norris had hierbij het geluk dat hij pas wisselde toen de safetycar al op de baan was en bleef Verstappen zo voor.

Verstappen gaat in de aanval, maar schiet rechtdoor
Toen leider Pérez het veld weer op gang trok, ging Verstappen direct in de aanval aan het einde van het lange rechte stuk. Daar verremde hij zich flink en schoot hij met rokende banden rechtdoor. Verstappen beschadigde zijn nieuwe mediumbanden daarbij dusdanig dat hij de pits in moest. Zijn aandeel in de strijd om de topposities was daarmee klaar.
Vooraan ontstond een felle strijd tussen leider Pérez, die bij de start de leiding had gepakt, en polesitter Leclerc. De Monegask was een aantal ronden flink sneller dan de leider, maar kon door onder meer een reeks kleine foutjes nooit een geslaagde aanval inzetten. Daarna was het zaak om binnen vijf seconden van Pérez te blijven, omdat de Mexicaan nog een tijdstraf boven het hoofd hangt. Dat lukte Leclerc niet.
Verstappen kwam in de slotfase in een treintje vast te zitten met onder anderen Hamilton voor zich. De Brit ging in de voorlaatste ronde in de fout bij een aanval op Vettel. Verstappen profiteerde en ging vervolgens zelf ook nog langs de Duitser.