Ga naar de inhoud

RoerdalJournaal

Het lokale nieuws voor Roerdalen

Menu
Menu

Roerdaljournaal.nl: waar staan in NL de vaste en mobiele flitsers? alle grotere wegen op ’n rij

Geplaatst op 13 februari 202213 februari 2022 door admin

Roerdalen – Roerdaljournaal.nl: waar staan ook in Limburg vaste flitsers: bij Weert, Venray en tunnel Maastricht

Je vindt in Nederland op veel verschillende locaties snelheidscontroles. Die heb je in verschillende soorten. Er zijn trajectcontroles, vaste flitspalen en mobiele controles. Daarnaast rijden er ook nog agenten rond die vaak in onopvallende auto’s controleren. Hoe weet je waar die flitsers staan? 

Trajectcontroles op snelwegen

Wat denk je als we het woord trajectcontrole noemen? Het principe van een trajectcontrole is dat je gemiddelde snelheid op een stuk weg wordt gemeten. Dus er is een meting aan het begin van het traject en aan het einde. De gemiddelde snelheid wordt gemeten. Daardoor heeft het geen zin om hard te rijden en snel voor de flitser af te remmen. Het goede nieuws is: de trajectcontroles zijn redelijk permanent ingericht en je weet dus waar ze zijn. Ze worden ook door borden aangegeven. Je vindt ze op de volgende snelwegen:

  • A2 tussen knooppunt Holendrecht (Amsterdam) en Maarssen
  • A2/N2 tunnel Maastricht
  • A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude
  • A4 tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep
  • A10 (Amsterdam ring West) tussen Nieuwe Meer en Coentunnel
  • A12 Den Haag, tussen Den Haag centrum en Prins Clausplein
  • A12 Utrecht, hoofdrijbaan en parallelrijbaan tussen knooppunt Lunetten en de Galecopperbrug
  • A13 Overschie, tussen Berkel en Rodenrijs en Kleinpolderplein
  • A20 Rotterdam, tussen het Kleinpolderplein en het Terbregseplein
  • A58 tussen Bergen op Zoom en Roosendaal

Als er op- en afritten binnen het traject zijn, dan is de trajectcontrole opgebouwd in secties (delen). Als je in een of meer delen van de trajectcontrole te hard rijdt, dan krijg je maar één boete. Die is wel voor de grootste overtreding.

M

Trajectcontroles ook op N-wegen

Sinds 2020 zijn er ook trajectcontroles op een aantal N-wegen. Het principe hiervan is hetzelfde. Je vindt ze op de volgende wegen:

  • N9, tussen Burgervlotbrug en St. Maartensvlotbrug
  • N11,  tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk
  • N201, Uithoorn 
  • N205, tussen de N207 en de N232
  • N230, Utrecht, provinciale deel van de Zuilense Ring 
  • N253, Rondweg Sluis 
  • N256, Zeelandbrug 
  • N260, Tilburg 
  • N270, tussen Venray en Ysselsteyn 
  • N275, tussen Blerick en Nederweert 
  • N277, tussen Ysselsteyn en Vreedepeel 
  • N325, Arnhem (Pleyroute)
  • N333, tussen Steenwijk en Blokzijl 
  • N351, tussen Wolvega en Oosterwolde 
  • N381, tussen Drachten en Donkerbroek
  • N414, tussen Eembrugge en Bunschoten 
  • N564, tussen Weert en grens België 
  • N639, tussen Chaam en Baarle-Nassau 
  • N706, Vogelweg, tussen de A27 en Lelystad Airport 
  • N787, tussen Brummen en Eerbeek 

Als je een navigatie-app hebt met flitsers, dan staan deze trajectcontroles er meestal in. Echter, vaak vind je alleen een waarschuwing dat de controle begint of dat je erin zit. De kunst is natuurlijk om in deze trajecten je gemiddelde snelheid in de gaten te houden. De navigatie van TomTom, zowel de losse navigatie als de app TomTom Go of de gratis variant TomTom AmiGO, houdt ook in de gaten wat je gemiddelde snelheid binnen de trajectcontrole is. Handig!

Vaste flitsers

Dan heb je nog een aantal vaste flitspalen. Ook die zijn redelijk permanent hoewel ze in principe na een paar jaar hun taak erop hebben zitten. Ze staan meestal in routeplanners aangegeven, soms ook in de ingebouwde navigatie van de auto. Soms heb je er een apart abonnement voor nodig bij de navigatie-app of losse autonavigatie. Die geeft je dan meestal ook de complete verkeersinformatie zoals wegwerkzaamheden en files.

Bij roodlichtcamera’s moet je er trouwens op letten dat ze steeds vaker ook meteen de snelheid meten als je erlangs rijdt.

Mobiele flitsers

Dan de meest verraderlijke categorie: de mobiele flitsers. Je weet wel, die donkergrijze busjes die net achter een viaduct staan met hun apparatuur achter de vangrail. Ze hebben een korte tijd nodig om op te bouwen en ze kunnen dus snel ergens staan én weer weggaan. Soms wordt een controle van te voren aangekondigd maar dan moet je lokaal het nieuws volgen. Je hoort ze ook op de radiozenders en via de ANWB Onderweg app onder het tabje ‘Verkeer’. Het handigste om deze flitsers tijdens het rijden te zien zijn apps als Waze, TomTom Go, TomTom AmiGO of Sygic. Die laten automobilisten ook zelf de flitsers aangeven en op de kaart zetten. Daardoor kunnen ze zeer actueel zijn.

Controles die met onherkenbare auto’s met het verkeer meerijden? Die zijn helemaal lastig in kaart te brengen. Het beste is zelf op het verkeer te letten. Uiteindelijk gaat het erom de wegen veilig te houden.

Let op waarschuwing voor flitsers in het buitenland

Als je navigatie met flitsers in het buitenland gebruikt, moet je opletten. In sommige landen is het verboden deze apps te gebruiken. Word je dan helemaal niet gewaarschuwd? Dat valt wel mee. Sommige apps en routeplanners geven dan een ‘gevarenzone’ aan die ruimer is dan waar de flitsers zelf staan. Je bent dan wel gewaarschuwd!

Recente berichten

  • Keukenhof 2022 trok liefst 1,1 miljoen bezoekers: geslaagd!
  • Roerdaljournaal.nl: Oekraïne wint songfestival, Nederland elfde
  • Roerdaljournaal.nl: let op wanneer uw computer “vast” loopt: mogelijk oplichting, zo is de waarschuwing!
  • Roerdaljournaal.nl: Gaat Fortuna het redden en in de eredivisie blijven: vanmiddag mogelijk al beslissingen
  • Roerdaljournaal.nl: publicaties in kranten onthullen meer over D66, dat vandaag gevolgen bespreekt met leden in congres

Recente reacties

  • Roerdaljournaal.nl: Recept: hoe maak ik Speculaas Crumble? – RoerdalJournaal op Roerdaljournaal.nl: Recept: hoe maak ik Speculaas Crumble?

Archieven

  • mei 2022
  • april 2022
  • maart 2022
  • februari 2022
  • januari 2022
  • december 2021
  • november 2021
  • oktober 2021
  • september 2021
  • augustus 2021
  • juli 2021
  • juni 2021
  • januari 2021

Categorieën

  • Geen categorie

Meta

  • Inloggen
  • Berichten feed
  • Reacties feed
  • WordPress.org

/

© 2022 RoerdalJournaal | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema