Roerdalen _- De site Roerdaljournaal.nl waarschuwt voor oplichting met zogeheten bank-aan-huis. (Bron: ING-site(
Bank-aan-huis-oplichting
In deze vorm van oplichting komt iemand bij jou thuis je Betaalpas of ING Scanner ophalen, zogenaamd namens de bank. Meestal word je eerst gebeld, bijvoorbeeld namens ING, de politie of een andere organisatie. Ze zeggen dan dat je geld in gevaar is en dat ze daarom iemand langs sturen om je pas of scanner op te halen. En willen dan ook een scan of kopie van je identiteitsbewijs. Zelfs sieraden vragen ze mee. Maar let op, je wordt niet altijd eerst gebeld. Soms staat zo’n oplichter onaangekondigd voor je deur met hetzelfde verhaal. Wat de aanleiding ook is: wij sturen nooit iemand naar je toe voor dit soort zaken. Ga er dus niet in mee.
Zo gaat bank-aan-huis-oplichting
- De oplichter belt of staat aan de deur en zegt een ING-medewerker te zijn. Of hij doet zich voor als iemand van de politie of een andere betrouwbare organisatie.
- Soms kent de oplichter je geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens. Bijvoorbeeld omdat je eerder phishingberichten hebt ontvangen, waarna je persoonlijke informatie hebt ingevuld op een valse website. Of bijvoorbeeld omdat jouw gegevens gelekt zijn bij een datalek bij een andere organisatie.
- De oplichter zegt dat je bankrekening of je Betaalpas niet meer veilig is. En dat daarom je Betaalpas of ING Scanner wordt opgehaald. Bijvoorbeeld door een ING-medewerker, een postbode of koerier.
- Ze vragen de pincode van je Betaalpas of de code van de ING Scanner. Vaak vragen ze om je pas eerst dwars doormidden te knippen. Dat lijkt veilig, maar zolang je de chip niet kapot knipt, blijft de pas bruikbaar.
- Ook willen ze soms je smartphone of laptop meenemen. Zogenaamd om een virus van de apparaten te verwijderen.
- Tot slot wordt soms om een kopie of scan van je ID-bewijs gevraagd. Bijvoorbeeld van je paspoort, rijbewijs of identiteitskaart. Lees in dit artikel waarom je jouw ID-bewijs altijd voor jezelf moet houden.
ING stuurt nooit iemand bij je langs
Goed om rekening mee te houden:
- We vragen je nooit om je Betaalpas of ING Scanner aan iemand mee te geven of op te sturen. Ook niet nadat je de pas hebt doorgeknipt. Ook sturen we nooit iemand langs om een scan of kopie van je identiteitsbewijs te maken. Of om je ID op te halen.
- Als je Betaalpas vervangen moet worden, knip dan altijd de betaalchip (het goudkleurige vierkantje op de pas) door en gooi de pas daarna weg. Als je alleen de kaart, maar niet de chip doormidden knipt, kan een oplichter met die doorgeknipte betaalpas (en je pincode) nog steeds geld opnemen bij een geldautomaat. Dus onthoud: knip de chip.
- Ook komen we nooit je smartphone en laptop halen om een virus te verwijderen.
- Een ING-medewerker vraagt nooit naar je inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Deze gegevens zijn persoonlijk en alleen van jou.
- We sturen je nooit een e-mail, sms of app met daarin een link die direct naar Mijn ING gaat.
Wat doe je als je te maken krijgt met een oplichter?
Word je gebeld en zegt de persoon dat je rekening, je pas of ING scanner niet veilig is en dat er iemand bij je langskomt? Hang meteen op en bel direct de Alarmlijn op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Ben je al gebeld en komt er iemand langs om je Betaalpas op te halen? Bel dan ook de politie.
- Zo verloopt oplichting via de telefoon (spoofing)
- Dankzij deze tips leer je hoe je een phishing site ontdekt.
- Bewust bankieren = veilig bankieren. Leer meer over de 5 B’s van veilig bankieren.
- Stuur verdachte e-mails en sms’jes door naar [email protected]