Roerdalen –
Ben jij wel eens bezorgd omdat je online opgelicht kunt worden? Dan ben je niet de enige. Volgens het Veilig Online 2021 onderzoek van i&o Research maakt 60% van de Nederlanders zich zorgen om hun digitale veiligheid. Daarom vertellen we je in bijgaande flyer hoe oplichters te werk gaan. Online én offline. En zetten we hieronder alvast wat belangrijke tips op een rijtje. Zo kun jij jezelf en je naasten tegen oplichters beschermen.
Ontmasker oplichters
Je herkent oplichters omdat ze je onder druk zetten om snel in actie te komen. Doe je niet wat de oplichter wil, dan dreigt er iets mis te gaan.
- Oplichters vragen je bijvoorbeeld via een phishingmail snel in te loggen en je ‘veiligheidsinstellingen te checken’. De smoes? Vaak iets als “zo voorkom je dat je rekening geblokkeerd wordt”.
- Of ze bellen je op met het dringende ‘advies’ om geld over te boeken. Zogenaamd zodat criminelen het niet kunnen stelen. En deze oplichters ‘helpen’ je er graag bij door je pc op afstand over te nemen.
Bellende boeven
Wees extra alert als een ‘bankmedewerker’ belt omdat er iets mis zou zijn met je rekening, betaalpas of scanner. Zeker als de beller voorstelt iemand langs te sturen om je pas en scanner op te halen. Soms zelfs met (een kopie of scan van) je identiteitsbewijs. Dit doen wij nooit.
Belt de bank en twijfel je over de beller? Geeft het gesprek je een naar gevoel? Hang meteen op. En bel ons zelf via 020 22 888 00. Daar is niks onbeleefds aan; wij helpen je graag verder.
Help anderen veilig bankieren
Deel je de tips met vrienden en familie? Zo ontmaskeren we samen de oplichters. En bankieren we veilig online.
Met vriendelijke groet,
Annet van der Hoek
Directeur Klantenservice